Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SIERPCU
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny zwany dalej Regulaminem określa organizację wewnętrzną, schemat organizacyjny, kompetencje i podległość służbową poszczególnych działów, jednostek i samodzielnych stanowisk pracy w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Sierpcu.
§ 2
Na czele Ośrodka stoi Dyrektor, który kieruje jego działalnością i reprezentuje na zewnątrz.
II ZASADY KIEROWANIA OŚRODKIEM
§ 3
1. Dyrektor jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Ośrodka.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora, Ośrodkiem kieruje kierownik Działu Pomocy Środowiskowej.
3. Dyrektor Ośrodka, w porozumieniu z Burmistrzem, na czas określony powołuje i odwołuje swojego Zastępcę, wyznaczając jego obowiązki i uprawnienia.
4. Kompetencje Dyrektora określa ustawa o pomocy społecznej, statut Ośrodka oraz pełnomocnictwa udzielone przez Burmistrza i Radę Miasta Sierpca
§ 4
1.Dyrektor MOPS kieruje Ośrodkiem przy pomocy kierowników poszczególnych Działów.
2. Kierownicy Działów podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Ośrodka i wykonują zadania powierzone a szczególności:
- wykonują polecenia Dyrektora Ośrodka,
- sprawują bezpośrednie zwierzchnictwo służbowe nad podległymi im pracownikami,
- organizują pracę w dziale,
- kontrolują przestrzeganie przepisów prawa,
3.Na czas nieobecności, kierownik działu wyznacza pracownika, który go zastępuje.
§ 5
Pracownicy poszczególnych działów wykonują swoje obowiązki zgodnie z zakresem czynności ustalonym przez Dyrektora, w porozumieniu z kierownikiem działu.
§ 6
Zakres czynności dla kierowników działów i samodzielnych stanowisk pracy ustala Dyrektor MOPS.
III ORGANIZACJA OŚRODKA
§ 7
Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą działy, stanowiska, jednostki organizacyjne.
§ 8
Szczegółowe zakresy obowiązków i uprawnień pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy określa Dyrektor Ośrodka w formie indywidualnych zakresów czynności.
§ 9
Podstawową strukturę organizacyjną przedstawia Schemat Organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 10
W skład Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sierpcu wchodzą następujące działy:
a) Dział Pomocy Środowiskowej (PŚ),
b) Dział Świadczeń Socjalnych (ŚS),
c) Dział Świadczeń Rodzinnych (ŚR),
d) Dział Pomocy Usługowej (PU),
e) Dział Finansowo-Księgowy (FK),
f) Stanowisko ds. organizacyjno-kadrowych (KD),
g) konsultant-pedagog (PD),
h) konsultant-psycholog (PS),
i) konsultant prawnik (RP),
j) Środowiskowe Ognisko Wychowawcze (SOW),
k) Dzienny Dom Pomocy (DDP).
§ 11
1. Pracą działów kierują kierownicy działów z tym, że pracą Działu Finansowo-Księgowego kieruje Główny Księgowy.
2. W Dziale Pomocy Środowiskowej pracownicy mogą pracować w zespołach pracy socjalnej, których pracę organizuje wyznaczony przez kierownika działu pracownik socjalny (koordynator).
§ 12
1.Dyrektor MOPS wydaje akty prawne wewnętrzne w formie zarządzeń.
2.Zarządzenie zawiera:
- tytuł (numer, datę ),
- podstawę prawną,
- treść,
- określenie wykonania,
- datę wejścia w życie,
- podpis.
3. Ewidencję i zbiór zarządzeń prowadzi pracownik ds.organizacyjno-kadrowych.
4. Pracownicy zapoznają się z zarządzeniami Dyrektora, potwierdzając ten fakt podpisem w książce zarządzeń.
IV ZADANIA I KOMPETENCJE POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁÓW, SAMODZIELNYCH STANOWISK I JEDNOSTEK RGANIZACYJNYCH MOPS
§ 13
1. Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej należy w szczególności:
- rozpoznawanie i ustalanie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w gminie,
- rozpoznawanie potrzeb konkretnych osób i rodzin w drodze wywiadu środowiskowego i przedkładanie planu pomocy,
- praca socjalna,
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania klientów, wywiadów na potrzeby Działu Świadczeń Rodzinnych oraz innych instytucji w sytuacjach przewidzianych prawem,
- pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje,
- udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych,
- współpraca z organizacjami społecznymi, kościołami, stowarzyszeniami, osobami prawnymi i instytucjami w zakresie realizowanej przez nie działalności charytatywnej i pomocy społecznej,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków ubóstwa,
- przyjmowanie indywidualnych zgłoszeń i wniosków o udzielenie pomocy,
- współpraca z placówkami służby zdrowia, zwłaszcza z lekarzem rejonowym i pielęgniarką środowiskową,
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
- analizowanie celowości przyznania i prawidłowości wykorzystania przez rodzinę świadczeń z pomocy społecznej,
- sporządzanie wymaganej dokumentacji wraz z załącznikami dla celów pomocy społecznej
2. Do zadań Działu Świadczeń Socjalnych należy w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji świadczeniobiorców pomocy społecznej i dodatków mieszkaniowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaleceniami,
- prowadzenie bieżącej ewidencji wydatkowanych środków budżetowych na świadczenia pomocy społecznej z podziałem na zadania własne i zlecone gminie,
- współpraca z pracownikami socjalnymi w zakresie ustalania potrzeb na rzecz potrzebujących oraz pomoc w ich zaspokajaniu,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie świadczeń pomocy społecznej i dodatków mieszkaniowych,
- wydawanie decyzji,
- organizowanie i koordynowanie pomocy społecznej z uwzględnieniem różnych form pomocy,
- terminowe sporządzanie analiz, zapotrzebowań, sprawozdawczości w zakresie świadczeń pomocy społecznej,
- terminowe sporządzanie list wypłat zasiłkobiorców na podstawie dokumentacji pierwotnej oraz ścisła współpraca w realizacji wypłat z Działem Finansowo-Księgowym,
- prowadzenie ewidencji odwołań od decyzji administracyjnych i przekazywanie akt zasiłkobiorców do organów wyższej instancji,
- przyjmowanie kompletnych wniosków dotyczących przyznawania dodatków mieszkaniowych,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w sprawie dodatków mieszkaniowych,
- utrzymywanie stałej współpracy z zarządcami budynków,
- obsługa programu "Płatnik" i ścisła współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sprawach dotyczących ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
- sporządzanie planów i potrzeb finansowych w zakresie pomocy społecznej i dodatków mieszkaniowych.
3. Do zadań Działu Świadczeń Rodzinnych należy w szczególności:
- przyjmowanie kompletnych wniosków dotyczących przyznawania świadczeń rodzinnych oraz zaliczki alimentacyjnej,
- przygotowywanie projektów decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych
oraz związanych z tym ubezpieczeń zdrowotnych i emerytalno-rentowych,
- terminowe przygotowywanie list wypłat świadczeń oraz ścisła współpraca w realizacji wypłat z Działem Finansowo-Księgowym,
- gromadzenie niezbędnej dokumentacji dotyczącej prowadzonych spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaleceniami,
- wydawanie decyzji,
- prowadzenie ewidencji odwołań od decyzji administracyjnych i przekazywanie akt do organów odwoławczych,
- utrzymywanie ścisłej współpracy z komornikami, urzędem pracy, starostwem powiatowym, urzędem skarbowym i innymi właściwymi instytucjami,
-sporządzanie analiz, zapotrzebowań i sprawozdawczości w zakresie świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych,
- obsługa programu "Płatnik" i ścisła współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sprawach dotyczących ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych
- sporządzanie planów i potrzeb finansowych Działu.
3. Do zadań Działu Pomocy Usługowej należy w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji osób ubiegających się o przyjęcie do dps,
- przygotowywanie projektów decyzji kierujących i ustalających odpłatność za pobyt w dps,
- wydawanie decyzji,
- terminowe sporządzanie list odpłatności za pobyt w dps,
- prowadzenie ewidencji odwołań od decyzji administracyjnych i przekazywanie akt świadczeniobiorców do organów wyższej instancji,
- utrzymywanie współpracy z powiatowymi centrami pomocy rodzinie w zakresie umieszczania osób w dps,
- wydawanie wniosków do zakładu opiekuńczo-leczniczego osobom wymagającym wzmożonej opieki medycznej,
- prowadzenie dokumentacji osób korzystających z pomocy w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
- prowadzenie ewidencji osób korzystających z pomocy usługowej,
- terminowe sporządzanie analiz, zapotrzebowań i sprawozdawczości budżetowej,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych na usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze zgodnie z przyznaną dotacją na dany rok kalendarzowy,
- realizacja specjalistycznych usług opiekuńczych,
- nadzór nad prawidłowością wykonania usług zgodnie z wydaną decyzją,
- rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie usług opiekuńczych,
- przyjmowanie zestawień obciążeniowych za wykonanie usług opiekuńczych przez organizacje pozarządowe,
- sprawdzanie not obciążeniowych pod względem merytorycznym i rachunkowym,
- współpraca z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, instytucjami, kościołami, osobami prawnymi mająca na celu pomoc osobom starszym i niepełnosprawnym,
- kierowanie do zespołu orzekającego o niepełnosprawności,
- dokonywanie, zgodnie z zawartymi umowami, okresowej oceny realizacji usług opiekuńczych.
4. Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu Ośrodka,
- prowadzenie operacji związanych z wykonywaniem budżetu MOPS zgodnie z zasadami rachunkowości i finansów publicznych,
- prowadzenie gospodarki finansowo-księgowo-kasowej MOPS zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej,
- prowadzenie spraw związanych z wypłatami należnych i przyznanych świadczeń,
- prowadzenie dokumentacji związanej z PZU (dot. pracowników Ośrodka) oraz ZUS w zakresie dotyczącym pracowników i świadczeniobiorców MOPS, obsługa programu "Płatnik",
- sporządzanie planów finansowych Ośrodka,
- prowadzenie spraw z zakresu rozliczeń podatkowych,
- prowadzenie spraw związanych z wypłatami wynagrodzeń pracowników,
- analizowanie wykorzystania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach uzasadnionych zmian w budżecie,
- współpraca z Wydziałem Finansowym Urzędu Miejskiego w zakresie otrzymywanych środków finansowych i rozliczeń z budżetem.
5. Do zadań stanowiska ds.organizacyjno-kadrowych należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem, trwaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy,
- prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
- prowadzenie dokumentacji dot. organizacji i zakresu działalności MOPS,
- prowadzenie wymaganych rejestrów zwolnień lekarskich, wydanych legitymacji ubezpieczeniowych, służbowych, urlopów pracowniczych,
- przygotowywanie dokumentów osób odchodzących na rentę lub emeryturę,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej wypadków przy pracy,
- prowadzenie spraw wojskowych pracowników,
- sprawdzanie i prowadzenie ewidencji list obecności,
- kierowanie obiegiem pism i dokumentów wpływających i wychodzących z Ośrodka,
- prowadzenie spraw związanych z profilaktyką zdrowotną pracowników Ośrodka,
- prowadzenie zakładowej działalności socjalnej,
- gospodarowanie środkami rzeczowymi w tym materiałami biurowymi, drukami,
- prenumerowanie prasy,
- zamawianie i ewidencja pieczęci służbowych,
- koordynowanie spraw utrzymania porządku i czystości wokół i w budynku.
6. Do zadań konsultantów należy w szczególności:
- udzielanie pomocy prawnej, psychologicznej i pedagogicznej osobom i rodzinom z problemem alkoholowym, ofiarom przemocy w rodzinie,
- działalność profilaktyczna i oświatowa psychologa i pedagoga dotycząca uzależnień od środków psychoaktywnych,
- praca z dziećmi i młodzieżą w świetlicy środowiskowej.
7. Do zadań Dziennego Domu Pomocy należy w szczególności:,
- zaspokajanie potrzeb psychicznych I społecznych,
- integracja społeczna i współpraca z innymi organizacjami i instytucjami,
- poradnictwo specjalistyczne,
- organizowanie czasu wolnego (np. w ramach terapii zajęciowej),
- zapewnienie gorącego posiłku,
- prowadzenie działalności edukacyjnej i profilaktycznej (m.in. nt zdrowego stylu życia, profilaktyki chorób społecznych i uzależnień edukacja w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie).
8. Do zadań Środowiskowego Ogniska Wychowawczego należy w szczególności:
- zapewnienie opieki wychowawczej,
- tworzenie warunków do nauki własnej,
- wspieranie prawidłowego rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży,
- łagodzenie niedostatków wychowawczych w rodzinie i eliminowanie zaburzeń osobowościowych,
- kształtowanie umiejętności komunikowania się i życia w grupie,
- przeciwdziałanie uzależnieniom i innym zachowaniom destrukcyjnym
- wyrabianie i utrwalanie nawyków higienicznych,
- minimalizowanie zaległości szkolnych,
- podnoszenie sprawności fizycznej wychowanków,
- prowadzenie działalności edukacyjnej i profilaktycznej w zakresie przemocy w rodzinie i uzależnień (np. zajęcia z dziećmi i dorosłymi w ramach "Szkoły dla rodziców"),
- prowadzenie poradnictwa specjalistycznego w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, uzależnień i zachowań destrukcyjnych (m.in. poprzez dyżury specjalisty przy telefonie zaufania)
9. Do wspólnych zadań wszystkich działów i stanowisk należy:
- współudział w opracowywaniu projektu budżetu,
- przygotowywanie projektów oraz realizacja uchwał Rady Miasta Sierpca
- opracowywanie projektów programów pomocy społecznej zgodnie z decyzjami samorządu miasta,
- opracowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wnioski komisji Rady Miasta,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- współpraca w zakresie windykacji należności
- przygotowywanie okresowych analiz, ocen, informacji i sprawozdań dla potrzeb samorządu,
Wojewody,
- zapewnienie pełnej i terminowej realizacji zadań,
- współdziałanie w sprawach wymagających uzgodnień między działami,
- tworzenie właściwej atmosfery, przestrzeganie dyscypliny i regulaminu pracy,
- podnoszenie kwalifikacji, udział w szkoleniach, kursach,
- przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych i zapewnienie dostępu do informacji publicznej,
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
- okazywanie szacunku i traktowanie jednakowo klientów, bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, przekonania, zwłaszcza polityczne lub religijne i przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną,
- przeciwdziałanie mobbingowi.
- współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej, jednostkami samorządowymi oraz podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych
- sporządzanie bilansów potrzeb
V ORGANIZACJA ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
§ 14
1. Skargi i wnioski wpływające do MOPS podlegają ewidencji w rejestrze skarg i wniosków.
2. Rejestr skarg i wniosków prowadzi pracownik ds. organizacyjno-kadrowych
§ 15
1. Skarga lub wniosek po zarejestrowaniu w rejestrze przekazywane są niezwłocznie pracownikowi w celu załatwienia.
2. Pracownicy zobowiązani są do rzetelnego i terminowego załatwiania zgłoszonych skarg i wniosków.
3. Skargi i wnioski winny być załatwiane bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, w sprawach szczególnie skomplikowanych w ciągu 2 miesięcy od dnia ich wniesienia.
§ 16
Rejestr skarg i wniosków zawiera:
1. pozycję ewidencyjną,
2. datę wpływu,
3. imię, nazwisko i adres wnoszącego,
4. krótki opis sprawy,
5. datę przekazania sprawy do załatwienia,
6. termin załatwienia skargi lub wniosku,
7. sposób załatwienia,
8. numer pisma wyjaśniającego/odpowiedzi,
9. uwagi.
§ 17
Ostateczna aprobata odpowiedzi na skargę lub wniosek należy do Dyrektora.
§ 18
1. Dyrektor przyjmuje interesantów w sprawie skarg i wniosków w godzinach urzędowych.
2. W razie nieobecności Dyrektora obowiązek przyjęć należy do Kierownika Działu Pomocy Środowiskowej.
VI KONTROLA I NADZÓR
§ 19
1. Kontrola i nadzór obejmują czynności polegające na sprawdzeniu kierunków działania i wykonywania powierzonych zadań pracownikom MOPS.
2. Celem kontroli jest w szczególności:
- doskonalenie działalności oraz poprawa jakości pracy,
- zbieranie i przedstawienie Dyrektorowi obiektywnej informacji o działalności Ośrodka,
- badanie zgodności działań z obowiązującymi przepisami prawa,
- ujawnianie niesprawnej organizacji pracy, niegospodarności, marnotrawienia mienia,
- ustalenie przyczyn i skutków stwierdzających nieprawidłowości, jak również ustalenie osób odpowiedzialnych za nie oraz wskazanie sposobów i środków umożliwiających usunięcie uchybień lub nieprawidłowości,
- analizowanie stopnia wykonania zaleceń pokontrolnych oraz wykorzystanie materiałów pokontrolnych dla doskonalenia pracy Ośrodka.
§ 20
1. System kontroli obejmuje:
- kontrolę wewnętrzną (bieżąca, wstępna),
- kontrolę zewnętrzną (kompleksowa, doraźna, sprawdzająca),
2. Kontrolę wewnętrzną sprawują:
- kierownicy działów w stosunku do podległych pracowników,
- zespoły doraźne powołane przez Dyrektora w zakresie przez niego ustalonym,
- Dyrektor i Główna Księgowa.
3. W przypadku ujawnienia nieprawidłowości, kontrolujący obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić bezpośredniego przełożonego oraz zabezpieczyć dokumenty i przedmioty stanowiące dowód w sprawie.
4. Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli uprzedza kontrolowanego o dacie, terminie kontroli ustnie lub pisemnie, a kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy Ośrodka.
5. Kontrolujący sporządza z kontroli protokół, w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, wskazując w nim wnioski końcowe.
6. Pracownik kontrolowany jest zobowiązany do złożenia w ciągu 7 dni pisemnych wyjaśnień w stosunku do zawartych w protokole ustaleń.
7. Nadzór nad działalnością kontrolną wewnętrzną sprawuje Dyrektor.
VII OBIEG DOKUMENTÓW W MOPS
§ 21
W MOPS obowiązuje obieg dokumentów wynikający z instrukcji obiegu dokumentów dla organów gmin i związków międzygminnych.
§ 22
1. Wszystkie pisma wychodzące z MOPS są podpisywane przez Dyrektora lub osobę przez niego upoważnioną.
2. Pisma przedkładane do podpisu Dyrektorowi powinny być opatrzone na kopii pieczątką imienną z podpisem osoby redagującej pismo lub załatwiającej sprawę.
§ 23
Wykaz rejestrów i ewidencji prowadzonych przez MOPS stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
VIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 24
Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane przez Dyrektora wyłącznie w formie pisemnej i winny być podane do wiadomości wszystkich pracowników.
§ 25
Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia.
Lp. | Rodzaj zmiany | article-history-date-create | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|