Deklaracja zgodnosci
Niniejszy Biuletyn Informacji Publicznej został zaprojektowany i jest redagowany zgodnie z zasadami opisanymi w Ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848). Zobowiązujemy się zapewnić dostępność swojej strony przedmiotowej i podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej zgodnie z niniejszą ustawą.
Niniejsze oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do Biuletynu Informacji Publicznej (BIP), na którym Państwo się znajdują w celu wyświetlenia danej informacji publicznej.
Dostępność cyfrowa strony internetowej BIP polega na zapewnieniu funkcjonalności, kompatybilności, postrzegalności i zrozumiałości. Wdrożyliśmy na BIP zasady redakcyjne i techniki, jakie powinno się stosować przy projektowaniu, tworzeniu, utrzymywaniu i aktualizowaniu stron internetowych, tak by były bardziej dostępne dla użytkowników, szczególnie dla osób niepełnosprawnych.
Zapewniona została dostępność cyfrowa przez spełnienie poniższych wymagań:
Zasada | Wytyczne | Kryterium sukcesu | Poziom |
1 – Postrzegalność | 1.1 – Alternatywa w postaci tekstu | 1.1.1 – Treść nietekstowa | A |
1.2 – Dostępność mediów zmiennych w czasie | 1.2.1 – Tylko audio oraz tylko wideo (nagranie) | A | |
1.2.2 – Napisy rozszerzone (nagranie) | A | ||
1.2.3 – Audiodeskrypcja lub alternatywa dla mediów (nagranie) | A | ||
1.2.5 – Audiodeskrypcja (nagranie) | AA | ||
1.3 – Możliwość adaptacji – Odpowiednia (zrozumiała) prezentacja zawartości | 1.3.1 – Informacje i relacje | A | |
1.3.2 – Zrozumiała kolejność | A | ||
1.3.3 – Właściwości zmysłowe | A | ||
1.3.4 – Orientacja – wyświetlanie treści w układzie poziomym, jak i pionowym | AA | ||
1.3.5 – Określenie prawidłowej wartości | AA | ||
1.4 – Możliwość rozróżnienia – Ułatwienie percepcji treści | 1.4.1 – Użycie koloru | A | |
1.4.2 – Kontrola odtwarzania dźwięku | A | ||
1.4.3 – Kontrast (minimalny) | AA | ||
1.4.4 – Zmiana rozmiaru tekstu | AA | ||
1.4.5 – Tekst w postaci grafiki | AA | ||
1.4.10 – Zawijanie tekstu | AA | ||
1.4.11 – Kontrast dla treści niebędących tekstem | AA | ||
1.4.12 – Odstępy w tekście | AA | ||
1.4.13 – Treści spod kursora lub fokusa | AA | ||
2 – Funkcjonalność | 2.1 – Dostępność z klawiatury | 2.1.1 – Klawiatura | A |
2.1.2 – Brak pułapki na klawiaturę | A | ||
2.1.4 – Jednoliterowe skróty klawiszowe | A | ||
2.2 – Wystarczająca ilość czasu | 2.2.1 – Możliwość dostosowania czasu | A | |
2.2.2 – Wstrzymywanie (pauza), zatrzymywanie, ukrywanie | A | ||
2.3 – Ataki padaczki – Migotanie | 2.3.1 – Trzy błyski lub wartości poniżej progu | A | |
2.4 – Możliwość nawigacji | 2.4.1 – Możliwość pominięcia bloków | A | |
2.4.2 – Tytuły stron | A | ||
2.4.3 – Kolejność fokusu | A | ||
2.4.4 – Cel linku (w kontekście) | A | ||
2.4.5 – Wiele sposobów na zlokalizowanie strony | AA | ||
2.4.6 – Nagłówki i etykiety | AA | ||
2.4.7 – Widoczny fokus | AA | ||
2.5 – Sposoby wprowadzania danych | 2.5.1 – Gesty punktowe | A | |
2.5.2 – Anulowanie kliknięcia | A | ||
2.5.3 – Etykieta w nazwie | A | ||
2.5.4 – Aktywowanie ruchem | A | ||
3 – Zrozumiałość | 3.1 – Możliwość odczytania | 3.1.1 – Język strony | A |
3.1.2 – Język części | AA | ||
3.2 – Przewidywalność | 3.2.1 – Po oznaczeniu fokusem | A | |
3.2.2 – Podczas wprowadzania danych | A | ||
3.2.3 – Konsekwentna nawigacja | AA | ||
3.2.4 – Konsekwentna identyfikacja | AA | ||
3.3 – Pomoc przy wprowadzaniu informacji | 3.3.1 – Identyfikacja błędu | A | |
3.3.2 – Etykiety lub instrukcje | A | ||
3.3.3 – Sugestie korekty błędów | AA | ||
3.3.4 – Zapobieganie błędom (kontekst prawny, finansowy, związany z podawaniem danych) | AA | ||
4 – Kompatybilność | 4.1 – Kompatybilność | 4.1.1 – Parsowanie | A |
4.1.2 – Nazwa, rola, wartość | A | ||
4.1.3 – Komunikaty o stanie | AA |
W przypadku gdy nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, zapewniamy alternatywny sposób dostępu poprzez kontakt telefoniczny, korespondencyjny, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2019 r. poz. 123 i 730) zwanej u Nas w skrócie Elektroniczną Skrzynką Podawczą ESP, lub za pomocą tłumacza języka migowego, lub tłumacza-przewodnika, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), jeżeli podmiot publiczny udostępnia taką możliwość (kontakt opcjonalnie dostępny na BIP „Dla słabosłyszących” na górnym pasku menu BIP).
Każdy ma prawo wystąpić do Naszego podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej. Żądanie zawiera:
-
Dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem.
-
Wskazanie strony internetowej lub elementu strony internetowe, które mają być dostępne cyfrowo.
-
Wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem.
-
Wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Zachęcamy do skorzystania z wniosku elektronicznego, możliwego do wypełnienia i wysłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej, dostępnego na Naszych stronach internetowych.
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60 i 730).
Niniejsze oświadczenie sporządzono dnia: 2019.04.05
Oświadczenie zostało ostatnio poddane przeglądowi w dniu: 2024.04.15
Data publikacji strony internetowej: 2007.01.22.
Data ostatniej aktualizacji strony internetowej: informacje dostępne na poszczególnych stronach podmiotowych i przedmiotowych BIP.
Dane teleadresowe siedziby podmiotu publicznego: dostępne są na stronie głównej
Osoby wyznaczona do realizacji spraw w zakresie dostępności cyfrowej: Andrzej Puszcz, adres poczty elektronicznej info@sierpc.pl
Link do strony Rzecznika Praw Obywatelskich: http://www.bip.brpo.gov.pl/
DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA
Wejście do obiektu:
- stanowisko postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby z niepełnosprawnościami jest usytuowane blisko wejścia do obiektu oraz wejścia do windy, zostało właściwie oznakowane znakiem poziomym oraz znakiem pionowym.
- z poziomu parkingu zapewniony dostęp do budynku urzędu windą.
- nawierzchnia schodów jest wykonana z betonowego polbruku odpornego na poślizg. Krawędzie stopni schodów wyróżniają się kolorem kontrastującym z kolorem posadzki. Poręcze zostały zamontowane po obu stronach biegu schodów;
- automatycznie rozsuwane drzwi wejściowe zostały oznaczone kontrastowymi pasami. Dwie pary drzwi prowadzących z przedsionka (z jednej strony do Urzędu Stanu Cywilnego, a z drugiej strony do Urzędu Miejskiego) są ciężkie, a ich otwieranie może powodować trudności. Obie pary drzwi zostały kontrastowo oznaczone;
- dojście z najbliższego przystanku/przejścia dla pieszych/skrzyżowania nie zostało wyposażone w ścieżki prowadzące. Na przejściach dla pieszych prowadzących do budynku Urzędu nie zastosowano ramp krawężnikowych
– chodnik został nieco obniżony, ale krawężnik jest zbyt wysoki. Na granicy pomiędzy chodnikiem a jezdnią zastosowano zmianę faktury nawierzchni, ale przestrzeń pomiędzy krawężnikiem a jezdnią zawiera poważne ubytki. - na najbliższych przejściach dla pieszych nie zastosowano sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Chodnik prowadzący do budynku Urzędu jest wąski,
a na jednym z jego odcinków wystają schodki prowadzące do sklepów, które mogą stanowić zagrożenie i utrudniają przejazd wózkiem. Nawierzchnia chodnika jest nierówna.
Wnętrze budynku:
- W budynku Urzędu brakuje kontrastu między obszernymi powierzchniami, takimi, jak ściany, podłogi, drzwi czy sufity a elementami informującymi o potencjalnym zagrożeniu, jak np. zmiana poziomu w przypadku schodów.
- Pomiędzy obszernymi powierzchniami a elementami ułatwiającymi orientację (takimi, jak włączniki światła, klamki czy poręcze) występuje bardzo słaby kontrast. Wszystkie powierzchnie oraz elementy wyposażenia w sali konferencyjnej są utrzymane w jednej kolorystyce i nie kontrastują ze sobą;
- W budynku Urzędu nie zapewniono wystarczającego kontrastu między podłogą a ścianami oraz ścianami a framugami drzwi i drzwiami. Brakuje kontrastu pomiędzy ścianami a oszklonymi drzwiami. W przestrzeni obsługi interesanta na parterze występuje słaby kontrast pomiędzy ścianami a podłogą;
- Rzuty kondygnacji umieszczone na każdym piętrze nie są dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami. W budynku Urzędu brakuje znaków wskazujących kierunek ruchu. Na tabliczkach umieszczonych na drzwiach poszczególnych pokojów nie zapewniono kontrastu. Ponadto tabliczki zostały zawieszone zbyt wysoko, przez co znaki są trudne do odczytania z pozycji siedzącej;
- Znaki informujące o funkcji urzędnika pracującego w danym pokoju są umieszczone każdorazowo na tej samej, odpowiedniej wysokości przy drzwiach, jednak nie zapewniono na nich kontrastu.
- Oznaczenia numerów pięter są widoczne z klatki schodowej, cyfry kontrastują z tłem;
- W budynku Urzędu część informacji pisemnych wykonana jest czcionką szeryfową, a wielkość liter nie została dostosowana do odległości, z której należy ją czytać (tak, jak w przypadku tabliczek przy drzwiach informujących o funkcji urzędnika).
- Część drzwi w budynku Urzędu (np. drzwi do toalet) mają szerokość 80 cm i mniejszą. Klamki nie mają okrągłego profilu, a ich osi są zlokalizowane na wysokości 108 cm.
Punkt obsługi klienta, lada recepcyjna, kasa
- stanowiska obsługi klienta zostały wyposażone w stanowiskową pętlę indukcyjną;
- kasa została wyposażona w stanowiskową pętlę indukcyjną;
- w budynku zapewniono zdalny dostęp do tłumacza Polskiego Języka Migowego;
- recepcja umieszczona w strefie obsługi klienta nie została wyróżniona przez elementy architektury i wizualny kontrast. W strefie obsługi klienta twarze pracowników nie są równomiernie oświetlone, światło jest zbyt słabe, a widoczność pogarszają umieszczone za nimi okna (nie zastosowano wystarczająco mocnego oświetlenia kontrującego);
Dostępna toaleta
- na parterze budynku Urzędu zapewniono toaletę dostępną dla osób o szczególnych potrzebach;
Komunikacja pionowa i pozioma
- budynek Urzędu został wyposażony w windę, która zapewnia komunikację pionową w budynku również osobom z problemami ruchowymi, w tym poruszającymi się na wózku.
- Powierzchnie spoczników schodów nie posiadają wykończenia wyróżniającego je odcieniem, kolorem lub fakturą. W przestrzeni, w której znajdują się spoczniki schodów ze ścian wystają parapety, które zawężają bieg ciągu komunikacyjnego. Krawędzie stopni schodów nie wyróżniają się barwą kontrastującą z barwą podłoża. Poręcze mają śliską powierzchnię, odbijają światło i nie są przedłużone przed początkiem i za końcem schodów;
- W budynku Urzędu wzdłuż korytarzy nie zostały poprowadzone poręcze;
- W holu brakuje ścieżki prowadzącej do recepcji/punktu informacyjnego;
Podsumowanie w zakresie dostępności architektonicznej budynku:
- wejście umożliwiające swobodny dostęp do budynku przez osoby niepełnosprawne;
- możliwość skorzystania z windy – zapewniająca dostanie się do budynku Urzędu na poszczególne jego kondygnacje;
- możliwość zaparkowania na kopercie własnym samochodem przed Urzędem na miejscu dla osób niepełnosprawnych;
- na parterze obsługa przez Biuro Spraw Obywatelskich;
- możliwość pomocy pracowników na miejscu (asysta, pomoc w przemieszczaniu się po budynku, udzielanie kompleksowej informacji itp.);
- możliwość wejścia z psem asystującym;
- istnieje możliwości skorzystania ze wsparcia tłumacza Polskiego Języka Migowego;
- istnieje możliwości skorzystania z pętli indukcyjnej w obiekcie;
- zapewniono dostępną toaletę;
- w budynku Urzędu brakuje kontrastu między obszernymi powierzchniami, takimi jak: ściany, podłogi, drzwi czy sufity a elementami informującymi o potencjalnym zagrożeniu, jak np. zmiana poziomu w przypadku schodów.
Lp. | Rodzaj zmiany | article-history-date-create | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|